B2B marketing: wat is het?
Iedereen die ook maar eens iets over marketing opzoekt, komt vast allerlei termen tegen die misschien nog wat onduidelijk zijn. B2B, B2C, F2C, B2E, en zo maar door. Duidelijk zijn dit afkortingen, maar waar staan de afkortingen voor? En wat betekent de betekenis dan?
B2B
B2B staat voor business-to-business, oftewel bedrijven-aan-bedrijven. Deze term wordt internationaal gebruikt om aan te duiden dat bedrijven handel drijven met andere bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan groothandel of productiebedrijven. Deze bedrijven doen geen handel met een consument, de alledaagse mens, maar verkopen hun goederen en diensten alleen aan andere bedrijven.
B2B kan ook in een andere context gebruikt worden, zoals een B2B- afdeling van een bedrijf wat zich focust op zakelijke dienstverlening. De rest van het bedrijf hoeft hier dan niet mee bezig te zijn, maar kan bijvoorbeeld gewoon aan consumenten hun goederen en diensten verkopen.
Typisch B2B
Het belangrijkste kenmerk van B2B tegenover andere business modellen is de klant. Zoals eerder genoemd zijn er nog meer afkortingen die zich de ronde doen. Zo is er B2C (business-to-consumer), F2C (factory-to-consumer) of C2C (consumer-to-consumer). Natuurlijk zijn er nog meer mogelijkheden, maar deze modellen zijn voor nu het belangrijkst. Dit komt omdat de doelgroep er duidelijk in wordt. B2B verkoopt aan andere bedrijven, waar de andere modellen verkopen aan consumenten, particulieren. Er worden bij deze verschillende doelgroepen dus naar andere dingen gekeken. Bij B2C wordt er binnen de markt gekeken naar een gemiddeld inkomen, de woonregio en koopmotieven. B2B kijkt meer naar bedrijfsgrootte, aantal vestingen en waarin branches zich mee bezig houden.
Ook reclame wordt anders gemaakt. B2B online marketing is de term die aangeduid wordt voor alle marketingactiviteiten die via het internet uit worden gevoerd door B2B bedrijven. Online marketing opdrachten houden bijvoorbeeld in de SEO, SEA of CRO. Weer veel afkortingen! SEO staat voor ‘search engine optimization’, oftewel het optimaliseren van resultaten in de zoekmachine. SEA is ‘search engine advertising’: een effectieve manier om een specifieke doelgroep te bereiken. Als laatst was er nog CRO, conversie optimalisatie. Dit is een manier om meer transacties op een site te halen.
Dit kan nog allemaal wat moeilijk klinken, maar een digitaal marketing bureau kan helpen om alles uit te zoeken. Er kan gekeken worden naar Blauwe Monsters. Dit is een bedrijf dat helpt met het optimaliseren van jouw bedrijf, verbeteren van de advertenties, e-mailmarketing en nog vele andere dingen die van belang zijn rondom marketing. Zo komt jouw B2B bedrijf op de kaart!